Menu

NAAR HUIS
HOTELS
KAART

In Tsjechië is het nog steeds gebruikelijk om 's middags warm te eten en 's avonds thuis een broodmaaltijd. Maar de jongere generaties zijn daar wat minder aan gehecht. Over het algemeen zal je in plaatsen als Klatovy weinig Tsjechen 's avonds in een restaurant zien eten. Hoewel het voor ons goedkoop is, is dat voor de meeste mensen daar vreselijk duur. Bij een speciale gelegenheid willen ze nog wel eens in het weekend een restaurant opzoeken.

Een modaal inkomen ligt rond de 25.000 Czk bruto, wat overeen komt met ongeveer € 950,-. Dat is voor een fulltime baan van minstens 40 uur per week. Netto blijft er zo'n € 725,- over en de vaste lasten zijn verhoudingsgewijs hoog. Een restaurant is dan geen optie en er is dan ook relatief veel armoede. Het zijn dan ook over het algemeen tweeverdieners die een redelijke woning kunnen huren of kopen. Singles blijven vaak thuis wonen.
Dingen zoals ADV, vakantierechten en doorbetaald krijgen bij ziekte bestaat niet in Tsjechië.

Bron: W.G.A. Bechinie

Foto's van Klatovy

Dag 4. KLATOVY

Donderdag 5 sept.

Heerlijk geslapen in de rustige omgeving van Nackendorf. Het ontbijtbuffet is compleet.
Als we hebben uitgecheckt zoeken we weg nr. 3 op en rijden richting Neurenberg. Daar is het druk op de weg. Vervolgens weg nr. 6 tot aan Amberg. Dan gaan we via weg 85 naar Cham. Binnendoor rijden we verder.

Mooie uitzichten over het heuvelachtige landschap. Langs boerderijen, graanvelden, zonnebloemen en maisvelden bereiken we de grens. Bij Vseruby passeren we die grens en zijn dan in Tsjechië aangekomen. Meteen valt op dat de huizen er anders uitzien. Minder fraai, alhoewel er toch ook woningen zijn die goed in de verf zitten.
Bij Kdyne in de buurt slaan we rechtsaf, door enkele dorpjes, naar Klatovy (Duits: Klattau).

Kamer 6 van Hotel U Strnada is de komende drie nachten voor ons. Het is een bovenetage in een apart staand wit gebouwtje. Pas gerenoveerd. De inrichting is modern en bijna alles is wit. In de hoek van de ruime kamer staat een tafelmodel koelkast. Het ziet er hier heel goed uit.

In enkele minuten lopen ben je in het centrum. Eerst gaan we geld pinnen, want men gebruikt Tsjechische kronen als betaalmiddel. 100 Ckz = ca. 4 euro.
Met een paar grote flappen van 2000 CKZ in de portemonnee wandelen we door het centrum met regendruppels op het hoofd. Het is een gezellige drukte. Het plein staat vol auto's. In het midden is een podium opgebouwd. Het lijkt erg vol, maar toch is er nog plaats voor bloembakken.
In de hoek van het plein staat de Zwarte Toren van 81 meter hoog en daarnaast is de witte Jezuďetenkerk die in de steigers staat. Links van de Zwarte Toren is het stadhuis. Tevens het politiebureau.

Meer foto's van Klatovy

Tijdens onze wandeling zien we op een grasveldje een groepje muzikanten optreden voor het goede doel. Ze treffen het niet met deze regen.
Ondertussen lopen wij naar de stadsmuur. Maken enkele foto's en zoeken dan op het plein de apotheek (Lekarna) op, die nog net zo is ingericht als toen de Jezuďeten 250 jaar geleden weggingen. Maar de toegang is helaas zojuist gesloten. En bij de catacomben, die in deze stad zijn, is het juist druk met schoolkinderen. Enfin… het is toch tijd voor een rustmoment.
We drinken koffie in een zaak naast de apotheek. Ook trakteren we ons op een gebakje dat naar kokos en noten smaakt en een paars gelei laagje heeft. Volgens Herman is dat rode kool.

Toen naar de Lidl voor wat drinken, vlakbij het hotel. Enkele kledingstukken wassen en verder relaxen.

Rond half zeven naar het centrum voor de maaltijd. Veel restaurants zijn dicht. Het plein is verlaten. Wij zijn de enige toeristen.
Uiteindelijk vinden we restaurant U Rada, waar we kunnen eten. De tafel bij het raam is vrij. Wil geniet van een spies met mooie stukken vlees, maar Herman heeft pech… zijn schnitzel bestaat hoofdzakelijk uit zenuwen en vet. Gelukkig is de salade oké en de wijn ook. Met twee koffie erbij betalen we 528 kronen = 21 euro.

Ook hotel U Strnada heeft minpunten. Het water uit de kraan is wit en de straal is te dun of zo hard zodat het alle kanten opspuit. De wc spoelt niet altijd goed door en je moet uitkijken dat je je hoofd niet stoot aan de boiler. Er zijn geen normale bekers en een paar lampen zijn kapot. Bovendien piept de badkamerdeur. Dat witte water komt van de luchtbelletjes trouwens.